Γονίδιο της άνοιας αυξάνει τον κίνδυνο για σοβαρή Covid-19

Ένα ελαττωματικό γονίδιο, που συνδέεται με την άνοια, διπλασιάζει τον κίνδυνο για όποιον το έχει στο DNA του, να πάθει σοβαρή λοίμωξη Covid-19, σύμφωνα με μια νέα μεγάλη βρετανο-αμερικανική επιστημονική μελέτη. Είναι η πρώτη φορά που ένα γονίδιο συσχετίζεται τόσο άμεσα με τη νέα νόσο.

Οι ερευνητές των Ιατρικών Σχολών των πανεπιστημίων του Έξετερ και του Κονέκτικατ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεροντολογίας «Journal of Gerontology: Medical Sciences», ανέλυσαν γενετικά δεδομένα περίπου 383.000 ανθρώπων από τη βάση DNA UK Biobank και εντόπισαν υψηλό κίνδυνο σοβαρής λοίμωξης από το νέο κορονοϊό SARS-CoV-2 για όσους έχουν στο γονιδίωμά τους δύο ελαττωματικά αντίγραφα του γονιδίου ΑΡΟΕ με την ονομασία e4.

Εκτιμάται ότι περίπου ο ένας στους 36 ανθρώπους ευρωπαϊκής καταγωγής έχει δύο τέτοια ελαττωματικά γονίδια, τα οποία είναι γνωστό ότι αυξάνουν έως κατά 14 φορές τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ, αλλά και για καρδιοπάθεια. Τώρα, όπως διαπίστωσε η νέα μελέτη, οι εν λόγω μεταλλάξεις διπλασιάζουν τον κίνδυνο να νοσήσει κάποιος σοβαρά από Covid-19, ακόμη κι αν δεν έχει εκδηλώσει άνοια ή καρδιαγγειακά προβλήματα.

Οι ίδιοι ερευνητές είχαν προηγουμένως βρει ότι οι άνθρωποι με άνοια έχουν τριπλάσια πιθανότητα να πάθουν σοβαρή Covid-19. Με δεδομένο ότι οι ηλικιωμένοι με άνοια ή ειδικότερα Αλτσχάιμερ ζουν συχνά σε οίκους ευγηρίας ή άλλες συναφείς μονάδες, η ανακάλυψη ότι ορισμένοι από αυτούς, που έχουν συγκεκριμένο γενετικό υπόβαθρο, είναι πιο ευάλωτοι στον κορονοϊό, ανοίγει νέες δυνατότητες οι αρχές να εστιάσουν -μέσω και γενετικών τεστ- σε εκείνους που κινδυνεύουν περισσότερο.

«Αρκετές μελέτες έχουν πλέον δείξει ότι οι άνθρωποι με άνοια έχουν υψηλό κίνδυνο για σοβαρή Covid-19. Η νέα μελέτη δείχνει ότι αυτός ο υψηλότερος κίνδυνος δεν προέρχεται απλώς από τις συνέπειες της άνοιας, από την προχωρημένη ηλικία ή από την έκθεση στον κορονοϊό μέσα στους οίκους ευγηρίας. Μπορεί να οφείλεται επίσης σε υποκείμενη γενετική αιτία, που εξηγεί τόσο τον κίνδυνο για Covid-19 όσο και για άνοια», ανέφερε ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής του Έξετερ Ντέηβιντ Μέλτσερ.

«Είναι πολύ ενθαρρυντικό το εύρημα μας, επειδή τώρα θα μπορέσουμε ίσως να εντοπίσουμε με ποιο τρόπο το ελαττωματικό γονίδιο κάνει κάποιον ευάλωτο στη Covid-19. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέες ιδέες για θεραπείες», δήλωσε η επίκουρος καθηγήτρια βιοστατιστικής Τσία-Λινγκ Κούο του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ.

Πηγή: ΑΠΕ