Ελπιδοφόρα ανακάλυψη για θεραπεία του καρκίνου

«Τεράστιες δυνατότητες» για την αντιμετώπιση κάθε μορφής καρκίνου κρύβει ένα νέο κομμάτι του ανοσοποιητικού συστήματος του ανθρώπου που εντόπισαν για πρώτη φορά επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ.

Σύμφωνα με τη δημοσίευσή τους στην επιστημονική επιθεώρηση Nature Immunology, οι ερευνητές ανακάλυψαν ένα «Τ-λεμφοκύτταρο» στο αίμα του ανθρώπινου οργανισμού.
Τα Τ-λεμφοκύτταρα μπορούν να ελέγχουν τον οργανισμό για να διαπιστώσουν κατά πόσο υπάρχει κάποια απειλή για την υγεία που πρέπει να εξαλειφθεί.
Το συγκεκριμένο Τ-λεμφοκύτταρο φέρεται να έχει δυνητικά την ικανότητα να επιτίθεται σε όλους τους καρκινικούς όγκους.
Οι Βρετανοί επιστήμονες είχαν ως ερευνητική αποστολή να βρουν «μη συμβατικούς» και καινούριους τρόπους με τους οποίος το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στον καρκίνο.
Η θεωρία τους δεν έχει δοκιμαστεί σε ανθρώπους και η εργασία τους βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο, αλλά, όπως δηλώνουν, πιστεύουν ότι η αξιοποίηση αυτού του Τ-λεμφοκυττάρου θα μπορούσε να συνιστά στο μέλλον μέθοδο θεραπείας του καρκίνου του προστάτη, του στήθους, του πνεύμονα και κάθε άλλης μορφής της νόσου.
Μέχρι στιγμής τα Τ-λεμφοκύτταρα μπορούν να αξιοποιηθούν για την καταπολέμηση συγκεκριμένων μορφών καρκίνου και δη κυρίως καρκίνων του αίματος, δηλαδή όχι καρκίνων που εκδηλώνονται με συμπαγείς όγκους.
«Υπάρχει μια πιθανότητα εδώ να θεραπευθεί ο κάθε ασθενής. Προηγουμένως κανείς δεν πίστευε πως κάτι τέτοιο θα ήταν δυνατό», δήλωσε στο BBC ο εκ των επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας καθηγητής Άντριου Σιούελ. «Εγείρεται η προοπτική μιας κοινής θεραπείας για όλους τους καρκίνους, ένας μόνος τύπος Τ-λεμφοκυττάρου που θα μπορούσε να είναι ικανό να καταστρέφει πολλές διαφορετικές μορφές καρκίνου», πρόσθεσε ο Βρετανός επιστήμονας.
Το πόρισμα των ερευνών της ομάδας δείχνει ότι το συγκεκριμένο Τ-λεμφοκύτταρο μπορεί με τις πρωτεΐνες-«υποδοχείς» που έχει στην επιφάνειά του να «σκανάρει» τον οργανισμό, εντοπίζοντας και καταστρέφοντας καρκινικά κύτταρα, αφήνοντας παράλληλα άθικτα τα υγιή κύτταρα.
Ο ακριβής μηχανισμός με τον οποίο γίνεται αυτή διαδικασία είναι ακόμα υπό διερεύνηση. Παρόλα αυτά οι ερευνητές από το Κάρντιφ έχουν καταφέρει, για πρώτη φορά, να επιβεβαιώσουν ότι το συγκεκριμένο Τ-λεμφοκύτταρο υποδοχέας αλληλεπιδρά με το μόριο MR1 το οποίο βρίσκεται στην επιφάνεια κάθε ανθρώπινου κυττάρου. Είναι αυτό το μόριο που επισημαίνει στο ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου πως το εσωτερικό του προσβεβλημένου κυττάρου έχει διαβρωθεί από τον καρκίνο.

Πηγή: Θανάσης Γκαβός