Λύσεις για βελτίωση της οδικής ασφάλειας συζητήθηκαν σε ημερίδα

Με στόχο να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση και να συζητηθούν λύσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας πραγματοποιήθηκε σήμερα ημερίδα με θέμα «Στρατηγική και Καλές Πρακτικές για την Οδική Ασφάλεια στην ΕΕ», η οποία διοργανώθηκε από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο και την Αστυνομία Κύπρου.

Στην ημερίδα απηύθυναν χαιρετισμό οι Γιώργος Σαββίδης, Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, Γεώργιος Προκοπίου, Πρόεδρος Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Κύπρος Μιχαηλίδης, Αρχηγός Αστυνομίας Κύπρου και Ιερόθεος Παπαδόπουλος, Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο.

Εξάλλου, παρουσιάσεις έγιναν από ειδικούς εμπειρογνώμονες στον τομέα της οδικής ασφάλειας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Αστυνομία Κύπρου, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και το ελληνικό Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας.

Όπως αναφέρθηκε στην ημερίδα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ έχουν ήδη υιοθετήσει αποφάσεις για την λήψη πρόσθετων μέτρων στον τομέα της οδικής ασφάλειας και με τα μέτρα αυτά εισάγονται 30 νέες τεχνολογικές προδιαγραφές ασφαλείας για τα οχήματα οι οποίες και θα καταστούν υποχρεωτικές από το 2022.

«Παραδείγματα τέτοιων τεχνολογιών είναι τα συστήματα ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας των οχημάτων, τα συστήματα προειδοποίησης για απόκλιση από την λωρίδα κυκλοφορίας για φορτηγά και λεωφορεία, το σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης και άλλα. Οι νέες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του αριθμού των δυστυχημάτων στους δρόμους, το 90% των οποίων οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, και να αποτρέψουν μέσα στην επόμενη 20ετία, έως το 2038, 25.000 θανάτους και 140.000 τραυματισμούς», λέχθηκε.

Ανέφικτός ο ευρωπαϊκός στόχος για μείωση θανάτων από τροχαία κατά 50% μέχρι το 2020

Σε χαιρετισμό του στην ημερίδα ο Υπουργού Δικαιοσύνης ανέφερε ότι «εκ προοιμίου, η αναγνώριση ότι ο αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις παραμένει ακόμη υπερβολικά υψηλός, με αποτέλεσμα ο ευρωπαϊκός στόχος για μείωση των θανάτων από τροχαία στους δρόμους της Ευρώπης κατά 50% μέχρι το 2020 να αποδεικνύεται ανέφικτος, αποτελεί το ισχυρό κίνητρο για τις Κυβερνήσεις, σε εθνικό πρωτίστως επίπεδο, να αναπτύξουν, να αξιοποιήσουν ή και να υιοθετήσουν, βέλτιστες πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ, επιφέροντας επιτυχή αποτελέσματα».

Ανέφερε ότι «στην Κύπρο, παρά τη σημαντική μείωση που παρατηρήθηκε, το πρόβλημα συνεχίζει να είναι πολύ σοβαρό και είναι λυπηρό ανθρώπινες ζωές να συνεχίζουν να χάνονται στην άσφαλτο από αιτίες, οι οποίες επαφίενται κυρίως στον ανθρώπινο παράγοντα».

«Δέκα από τα δεκαεννέα θύματα της ασφάλτου που μετρούμε φέτος είναι μοτοσικλετιστές, οι οποίοι είτε δεν φορούσαν κράνος, είτε επιδίδονταν σε απρόσεκτη οδήγηση, είτε έγιναν θύματα ανακοπής της πορείας τους από όχημα. Εκ των 19 νεκρών, τέσσερις ήταν νέοι ηλικίας μέχρι 25 χρόνων» συνέχισε. Είπε επίσης ότι πέρυσι, κατά την ίδια περίοδο, καταγράφηκαν 20 θανατηφόρες συγκρούσεις με 22 νεκρούς».

Σημείωσε ότι στη θλιβερή αυτή κατάσταση η κυβέρνηση αντιδρά με δέσμη στοχευμένων μέτρων, τονίζοντας ότι «σημαντική μείωση στις οδικές συγκρούσεις αναμένεται να επιτευχθεί με την εγκατάσταση και λειτουργία του νέου σύγχρονου συστήματος φωτοεπισήμανσης, το οποίο θα καταγράφει τροχαία αδικήματα όπως η ταχύτητα, η παραβίαση κόκκινου σηματοδότη κ.ά.».

Είπε ότι την επομένη εβδομάδα αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών για την προμήθεια, εγκατάσταση, συντήρηση και λειτουργία συστήματος φωτοεπισήμανσης, προσθέτοντας ότι θα εγκατασταθούν συσκευές φωτοεπισήμανσης σε 90 σταθερά σημεία που αντιστοιχούν σε αντίστοιχο αριθμό μελανών σημείων ενώ άλλες 20 περίπου κινητές συσκευές θα τοποθετούνται σε τμήματα του οδικού δικτύου.

«Η ασφάλεια των πολιτών στο σύνολο τους, είτε ως οδηγών είτε ως πεζών, βρίσκεται στις προτεραιότητες μας, σε μια προσπάθεια ανάδειξης της αξίας της ανθρώπινης ζωής και της διαβίωσης των πολιτών σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Οφείλουμε να συνεχίσουμε να ευαισθητοποιούμε ιδιαίτερα τους νέους και όλους τους οδηγούς, ανεξαρτήτως ηλικίας, ώστε να εμπεδώσουν την κοινωνική ευθύνη που πρέπει να έχει ο κάθε ένας που κυκλοφορεί στο δρόμο», είπε.

Ο κ. Σαββίδης τόνισε τη σημασία της ανάπτυξης, της αξιοποίησης και της υιοθέτησης βέλτιστων πρακτικών, καθώς και της δέσμης των προληπτικών και επανορθωτικών μέτρων, καθώς και των νομοθετικών πρωτοβουλιών που λαμβάνει η κυβέρνηση με την παραπομπή από δικαστήριο σε υπό ίδρυση σχολή οδηγών καθώς επίσης και την ένταξη του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Αύξηση των ποινών για τροχαία αδικήματα

Εξάλλου, ο αρμόδιος Υπουργός αναφέρθηκε στην συζήτηση που ξεκίνησε σήμερα στην Επιτροπή Μεταφορών για την αύξηση των ποινών σε τροχαία αδικήματα, λέγοντας ότι ο ίδιος παρουσίασε σήμερα τα εφτά νομοσχέδια και τον κανονισμό, τον οποίο έχει καταθέσει το Υπουργείο για αύξηση των ποινών.

«Η Βουλή έδειξε μεγάλη κατανόηση στο θέμα αυτό και παρόλο που θα ακολουθήσει μια μεγάλη συζήτηση, για να εξεταστούν τα διάφορα μέτρα, είμαι βέβαιος ότι κάποια στιγμή θα καταλήξουμε σε αποτελέσματα που θα συντείνουν, ώστε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα που είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων», είπε.

Διαβάζοντας χαιρετισμό εκ μέρους του Αρχηγού της Αστυνομίας, Κύπρου Μιχαηλίδη, ο Υπαρχηγός της Αστυνομίας Στέλιος Παπαθεοδώρου, αναφέρθηκε στην έλλειψη οδικής συνείδησης στην Κύπρο και στη σημασία ανάπτυξης οδικής συμπεριφοράς.

«Η σημαντική μείωση των οδικών συγκρούσεων που οδηγούν κάθε χρόνο στον θάνατο ή σε μόνιμη αναπηρία δεκάδες συνανθρώπους μας, έχει επομένως τεθεί ως πρώτιστη προτεραιότητά μας, αφού η οδική ασφάλεια βρίσκεται στον πρώτο άξονα του Στρατηγικού Σχεδιασμού της Αστυνομίας Κύπρου», ανέφερε.

Πρόσθεσε πως η αστυνομία εργάζεται στοχευμένα και εντατικά, σε διάφορους τομείς τόσο της πρόληψης όσο και της καταστολής, στο πλαίσιο του πολυεπίπεδου ρόλου και αποστολής της, για να συμπληρώσει πως η θεαματική και μόνιμη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας μπορεί να εδραιωθεί, κυρίως μέσω της κουλτούρας οδικής συνείδησης, ανάμεσα στους πολίτες.

Σημείωσε ότι στη βάση αυτής της προσέγγισης, έμφαση επιβάλλεται να δοθεί από όλους, στην ανάπτυξη των ενδεδειγμένων στάσεων και συμπεριφορών, έτσι ώστε ο κάθε πολίτης να καταστεί ένας συνειδητοποιημένος και ώριμος χρήστης του οδικού δικτύου.

Ο Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Κύπρο, Ιερόθεος Παπαδόπουλος είπε ότι οι αριθμοί είναι πραγματικά αμείλικτοι, για να σημειώσει πως «το 2018, 25.100 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους, με αυτό σημαίνει 49 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων».

«Σκεφτείτε τη συντριβή ενός επιβατικού αεροσκάφους κάθε δυο ημέρες σε ευρωπαϊκό έδαφος για ένα ολόκληρο χρόνο. Ο συνολικός αριθμός θυμάτων θα ήταν ο ίδιος, αλλά τα αντανακλαστικά μας πολύ διαφορετικά. Γι’ αυτό απέχουμε από τον πολιτικό μας στόχο του περιορισμού των θανάτων μεταξύ 2010 και 2020 σε 16.000 άτομα το χρόνο, παρά την πρόοδο που σημειώθηκε με τη μείωση των θυμάτων κατά 21%, από το 2010 έως σήμερα», είπε.

Συνέχισε λέγοντας ότι «όπως αποκαλύπτουν οι στατιστικές, η οδική ασφάλεια είναι ένα πολυδιάστατο ζήτημα που συναρτάται με πολλές παραμέτρους και ότι πάνω από το 50% των θανατηφόρων τροχαίων συμβαίνουν σε αγροτικούς δρόμους, ενώ μόλις το 8% σε αυτοκινητόδρομους».

Επίσης, ανέφερε ότι το 37% των θανατηφόρων τροχαίων συμβαίνουν σε αστικές περιοχές, το 50% των θυμάτων ήταν επιβάτες οχημάτων, ενώ το 21% ήταν πεζοί.

Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ακόμα ότι η οδική ασφάλεια βρέθηκε στην κορυφή της ευρωπαϊκής πολιτικής ατζέντας, γεγονός που οδήγησε στη λήψη σημαντικών υποχρεωτικών μέτρων, όπως η καθιέρωση 30 χαρακτηριστικών ασφαλείας για τα νέα αυτοκίνητα, π.χ. συστήματα ηλεκτρονικού ελέγχου ευστάθειας και ταχύτητας, συσκευή προειδοποίησης για την απόσπαση της προσοχής του οδηγού, σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης κ.λπ.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής, Γιώργος Προκοπίου, αφού μίλησε για το νομοθετικό έργο της κυβέρνησης και για την αναμενόμενη εισαγωγή στην βουλή των τα εφτά νομοσχέδια και τον κανονισμό, τον οποίο έχει καταθέσει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, για αύξηση των ποινών, είπε ότι για να γίνει βίωμα και νοοτροπία η οδική συνείδηση πρέπει να συνδυάζεται με τη συνεχή ενημέρωση της κοινωνίας αλλά ειδικότερα των νέων σε όλα τα στάδια της νεαρής τους ηλικίας.

Επιπλέον, εξέφρασε την πεποίθηση ότι με την ενεργότερη και πιο αποφασιστική δράση όλων των εμπλεκομένων φορέων μπορούμε να ελπίζουμε σε αισθητή βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και στη δραστική αντιμετώπιση του θλιβερού φαινομένου της απώλειας ή του σοβαρού τραυματισμού ανθρώπων στην άσφαλτο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στην ημερίδα από τους εμπειρογνώμονες, 25.100 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους το 2018 σε τροχαία δυστυχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους, ενώ η κατάσταση έχει σαφώς βελτιωθεί σε σχέση με δέκα χρόνια πριν, αφού το 2008 οι νεκροί από τροχαία στην Ευρωπαϊκή Ένωση είχαν ξεπεράσει τις 39.500.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Τελευταία Ενημέρωση: 06 Φεβρουαρίου 2021 - 02:52

Τελευταιες Ειδησεις

29 Μαρτίου
Στην Κύπρο τη Δευτέρα η Ρομπέρτα Μέτσολα
09:04
Αυστηρές προειδοποιήσεις Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου κατά των οριζόντιων μέτρων
08:07
Σήμερα η απάντηση του ελληνικού δικαστηρίου για τον θάνατο της κόρης της Τζωρτζίνας Δασκαλάκη
07:04
Τίτλοι Ειδήσεων: Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
07:00
6η αγωνιστική πρωταθλήματος Cyta: Απόλλων - ΑΕΖ και Δόξα - Οθέλλος
06:47
Στο στόχαστρο του Ισλαμικού Κράτους οι "σταυροφόροι"
06:44
Αϊτή: Περισσότεροι από χίλιοι φόνοι μέσα σε 2 μήνες
06:19
Σήμερα η απόφαση του ελληνικού δικαστηρίου για την υπόθεση βιασμού 12χρονης στον Κολωνό
06:16
Απορρίφθηκε από την Βουλή η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης για τα Τέμπη
06:02
Προσπάθειες ΗΠΑ για σταθεροποίηση της μεταπολεμικής Λωρίδας της Γάζας
06:00
Τουλάχιστον 36 στρατιωτικοί νεκροί σε βομβαρδισμό του Ισραήλ στο Χαλέπι της Συρίας
05:57
Μονόωρη στάση εργασίας σήμερα για το προσωπικό του ΡΙΚ, λόγω μη καταβολής μισθών
05:53
Όλες οι ειδήσεις

Video on Demand

Η υπηρεσία ΡΙΚFLIX δίνει την ευκαιρία στους τηλεθεατές που κατέχουν έξυπνες τηλεοράσεις οι οποίες υποστηρίζουν την εφαρμογή της υβριδικής τηλεόρασης (HbbTV) με την χρήση του κόκκινου κουμπιού -που βρίσκεται στο κάτω μέρος του τηλεκοντρολ-να μεταφέρονται σε διαδυκτιακό περιβάλλον απο όπου μπορούν να παρακολουθήσουν εταιροχρονισμένα τα προγράμματα του ΡΙΚ.

Όταν κάποιος τηλεθεατής είναι συντονισμένος στις συχνότητες τις Επίγειας Ψηφιακής Πλατφόρμας (DVB-T) του ΡΙΚ και παρακολουθεί ΡΙΚ 1 , ΡΙΚ 2 ή ΡΙΚHD και ο δέκτης του υποστηρίζει την εν λόγω εφαρμογή στο κάτω μέρος της οθόνης του θα παρουσιαστέι για λίγα δευτερόλεπτα ένα εικονίδιο που θα τον καλέι να πατήσει το κόκκινο κουμπί. Πατώντας το κόκκινο κουμπί εισέρχεται στην πλατφορμα ΡΙΚFLIX. Σε περίπτωση που ο τηλεθεατής θέλει να επανέλθει στην ζωντανή ροή εκπομπής θα πρέεπι να ξαναπατήσει το κόκκινο κουμπί.