Η NASA ανακάλυψε 2ο κρατήρα πρόσκρουσης μετεωρίτη - Vid

Επιστήμονες της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) ανακοίνωσαν ότι πιθανότατα ανακάλυψαν θαμμένο κάτω από τους πάγους της βορειοδυτικής Γροιλανδίας έναν δεύτερο γιγάντιο κρατήρα αρχαίας πρόσκρουσης μεγάλου μετεωρίτη, πολύ κοντά σε έναν άλλο κρατήρα που είχε βρεθεί πέρυσι το Νοέμβριο.

Ο νέος πιθανός κρατήρας -που και αυτός βρίσκεται κοντά στην αεροπορική βάση «Θούλη»- έχει διάμετρο περίπου 36 χιλιομέτρων, πράγμα που τον καθιστά τον 22ο μεγαλύτερο που έχει ποτέ βρεθεί στη Γη, ενώ είναι λίγο μεγαλύτερος από τον κρατήρα Hiawatha, διαμέτρου 31 χιλιομέτρων, που είχε βρεθεί σε απόσταση 183 χιλιομέτρων. Ο νέος κρατήρας, μια σχεδόν κυκλική καταβύθιση του εδάφους, όπως αποκάλυψαν το ραντάρ από αέρος και οι δορυφορικές εικόνες, είναι θαμμένος κάτω από τους πάγους σε βάθος σχεδόν δύο χιλιομέτρων, έναντι σχεδόν ενός χιλιομέτρου που είναι ο πρώτος κρατήρας.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ειδικό στους παγετώνες δρα Τζόζεφ ΜακΓκρέγκορ του Κέντρου Διαστημικών Πτήσεων Γκόνταρντ της NASA, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό γεωφυσικής "Geophysical Research Letters", χρησιμοποίησαν ραντάρ που μπορεί να «δει» κάτω από τον πάγο. Η ηλικία του δεύτερου κρατήρα είναι δύσκολο να υπολογιστεί. Μπορεί να δημιουργήθηκε πριν από 100.000 έως 100 εκατομμύρια χρόνια.

Ο πρώτος κρατήρας Hiawatha είναι πιθανώς νεότερος, με πιθανή ηλικία 12.000 έως τριών εκατομμυρίων ετών. Οι επιστήμονες είναι σχεδόν σίγουροι ότι βρήκαν έναν δεύτερο κρατήρα πρόσκρουσης. Η μόνη εναλλακτική εξήγηση είναι ότι πρόκειται για θαμμένη ηφαιστειακή καλντέρα, όμως τα ηφαιστειακά πετρώματα δημιουργούν μαγνητικές ανωμαλίες, οι οποίες όμως δεν διαπιστώθηκαν σε αυτή την τοποθεσία. Οι ερευνητές δεν αποκλείουν κάτω από τους γροιλανδικούς πάγους να κρύβονται και άλλοι κρατήρες, μάλλον μικρότεροι και άρα πιο δύσκολο να βρεθούν. Σύνδεσμος για σχετικό βίντεο στο YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2AFq2rti3-4 Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2018GL078126 Παύλος Δρακόπουλος * Επισυνάπτεται φωτογραφία: Κρατήρες Γροιλανδίας -