Δημιουργήθηκε η ευρωπαϊκή εταιρεία πλανητικής επιστήμης Europlanet Society

Ένας νέος οργανισμός για την προώθηση της πλανητικής επιστήμης στην Ευρώπη, η Europlanet Society, δημιουργήθηκε και μάλιστα έχει αντιπρόεδρο μια διακεκριμένη ελληνίδα επιστήμονα της διασποράς, την αστρονόμο Αθηνά Κουστένη του Αστεροσκοπείου του Παρισιού. Ένας νέος οργανισμός για την προώθηση της πλανητικής επιστήμης στην Ευρώπη, η Europlanet Society, δημιουργήθηκε και μάλιστα έχει αντιπρόεδρο μια διακεκριμένη ελληνίδα επιστήμονα της διασποράς, την αστρονόμο Αθηνά Κουστένη του Αστεροσκοπείου του Παρισιού. Η ανακοίνωση έγινε στις 20 Σεπτεμβρίου στο Βερολίνο, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Πλανητικής Επιστήμης (EPSC 2018). Πρόεδρος της νέας Εταιρείας ανέλαβε ο καθηγητής του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Βρετανίας Νάϊτζελ Μέισον. H Europlanet Society, που είναι ανοικτή σε νέα ατομικά και θεσμικά μέλη, αποτελεί συνέχεια των προγραμμάτων Europlanet, τα οποία έχει χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και 15 χρόνια. Η πρώτη γενική συνέλευση της εταιρείας θα γίνει τον Οκτώβριο 2019. Επιμέρους ομάδες εργασίας της Εταιρείας θα αναπτύξουν δεσμούς με τη βιομηχανία του διαστήματος, τους ερασιτέχνες αστρονόμους, τους εκπαιδευτικούς και άλλους φορείς. Η έδρα της Europlanet Society θα βρίσκεται στο Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Επιστημών στο Στρασβούργο. Εκτιμάται ότι πάνω από 1.000 καταξιωμένοι ερευνητές στην Ευρώπη ασχολούνται με την πλανητική επιστήμη σε περισσότερα από 200 ερευνητικά Ινστιτούτα. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν περίπου 4.000 νέοι επιστήμονες που τώρα ξεκινούν την καριέρα τους σε αυτό το πεδίο, καθώς επίσης τουλάχιστον 1.000 εταιρείες. Στόχος της νέας εταιρείας είναι να συντονίσει όλο αυτό το ευρωπαϊκό δυναμικό και να ενισχύσει την πλανητική επιστήμη σε ευρωπαϊκές χώρες όπου εμφανίζεται σχετική υστέρηση. Η Α.Κουστένη δήλωσε ότι «η πλανητική επιστήμη είναι ένα αναπτυσσόμενο πεδίο πάνω στη ‘διασταύρωση' πολλών διαφορετικών επιστημών. Με τόσες τρέχουσες και επερχόμενες αποστολές για εξερεύνηση του ηλιακού συστήματός μας και εκείνων γύρω από άλλα άστρα, είναι μια συναρπαστική εποχή. Η δημιουργία της Europlanet Society θα διασφαλίσει ότι έχουμε μια ισχυρή κοινότητα στην Ευρώπη, η οποία μπορεί να εντοπίσει στρατηγικές προτεραιότητες και να μεγιστοποιήσει το επιστημονικό όφελος από τις επενδύσεις μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος, καθώς επίσης των εθνικών και διεθνών προγραμμάτων». Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Αστροβιολογίας Παράλληλα, έχουν προχωρήσει πολύ οι διαδικασίες για τη δημιουργία του πρώτου Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Αστροβιολογίας, το οποίο θα προωθήσει και στην Ευρώπη το συνεχώς ανερχόμενο διεπιστημονικό πεδίο που μελετά την προέλευση της ζωής στη Γη και την πιθανότητα εξέλιξής της και ανακάλυψής της σε άλλους πλανήτες ή δορυφόρους (είτε πρόκειται για μικροβιακή ζωή είτε για νοήμονα). Το Ινστιτούτο, όπως ανακοινώθηκε επίσης στη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Πλανητικής Επιστήμης (EPSC 2018), θα συντονίσει τις διάσπαρτες αστροβιολογικές έρευνες στην Ευρώπη. Η αστροβιολογία αναμένεται ότι θα εξελιχθεί σε ένα πιο από τα πιο «καυτά» επιστημονικά πεδία μέσα στις επόμενες δεκαετίες, καθώς ανακαλύπτονται ολοένα περισσότεροι εξωπλανήτες, δημιουργούνται πιο ισχυρά τηλεσκόπια και ετοιμάζονται πιο φιλόδοξες διαστημικές αποστολές στο ηλιακό μας σύστημα. Η επίσημη ανακοίνωση για τη δημιουργία του Ινστιτούτου αναμένεται να γίνει την άνοιξη του 2019 από μια κοινοπραξία ήδη συνεργαζόμενων ερευνητικών και ακαδημαϊκών φορέων (ESA, Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Επιστημών, Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής, Εθνικό κέντρο Επιστημονικών Ερευνών Γαλλίας-CNRS, Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ Γερμανίας κ.α.).

Παύλος Δρακόπουλος