Τα δέκα σημαντικότερα επιτεύγματα της Φυσικής για το 2014

Το επιστημονικό περιοδικό "Physics World" (Ο Κόσμος της Φυσικής) δημοσίευσε τον καθιερωμένο κατάλογο με τα δέκα σπουδαιότερα επιτεύγματα της Φυσικής για το 2014.

Το νούμερο ένα επίτευγμα της ανθρωπότητας στον τομέα της Φυσικής είναι η προσεδάφιση του Philae της αποστολής Rosetta του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος στον κομήτη 67P/ Churyumov-Gerasimenko, η οποία αποτελεί την πρώτη επιτυχή προσεδάφιση ερευνητικού σκάφους σε κομήτη που βρίσκεται σε κίνηση.

Τη δεκάδα συμπληρώνουν τα εξής επιτεύγματα:
- Ιανουάριος: Χρήση ακτινοβολίας των κβάζαρ (quasar, εξαιρετικά λαμπροί και μακρινοί ενεργειακοί πυρήνες που μοιάζουν περισσότερο με άστρο παρά με γαλαξία) για να φωτιστούν περιοχές της σκοτεινής ύλης που βρίσκονται κάτω από το ορατό σύμπαν.
- Αύγουστος: Η ανίχνευση νετρίνων (αφόρτιστα και ελαφριά σωματίδια) στην «καρδιά» του Ήλιου, τα οποία προέρχονται από τις πυρηνικές αντιδράσεις που δίνουν στον Ήλιο την ενέργειά του. Η ανακάλυψη έγινε από τη διεθνή ερευνητική κοινοπραξία Borexino και ξεκλειδώνει τα μυστήρια του άστρου μας, επιβεβαιώνοντας ορισμένες θεωρίες για το τι συμβαίνει στον Ήλιο.
- Φεβρουάριος: Ένα πείραμα με τη βοήθεια λέιζερ, στην Εθνική Εγκατάσταση Ανάφλεξης (NIF) των ΗΠΑ, το οποίο αποτελεί σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση της πυρηνικής σύντηξης, μιας μεθόδου που θα μπορέσει μελλοντικά να προσφέρει φθηνή ενέργεια.
- Μάιος: Η δημιουργία της πρώτης ακουστικής ακτίνας έλξης, που μπορεί να έλξει ένα αντικείμενο μέσω ηχητικών κυμάτων, από Βρετανούς και Αμερικανούς επιστήμονες.
- Ιούνιος: Η πρόκληση μίνι εκρήξεων τύπου σούπερ νόβα στο εργαστήριο από μια διεθνή επιστημονική ομάδα.
- Ιούνιος: Η μέτρηση για πρώτη φορά της υπερβολικά ασθενούς μαγνητικής αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε δύο ηλεκτρόνια από ισραηλινούς ερευνητές.
- Μάρτιος: Αμερικανοί επιστήμονες χρησιμοποίησαν το φυσικό φαινόμενο Anderson Localisation για να αναπτύξουν καλύτερες οπτικές ίνες για την μετάδοση εικόνων.
- Φεβρουάριος: Η δημιουργία νέας ολογραφικής μνήμης, που επιτρέπει την αποθήκευση δεδομένων σε μαγνητικά ολογράμματα από Ρώσους και Αμερικανούς επιστήμονες.
- Σεπτέμβριος: Η συμπίεση για πρώτη φορά κβαντικών δεδομένων από Καναδούς ερευνητές.

Το μηνιαίο διεθνές περιοδικό "Physics World" εκδίδεται από το Ινστιτούτο Φυσικής, που εδρεύει στο Λονδίνο.

Eπιμέλεια: Μαρία Τσαγγάρη