Νέες ανακαλύψεις στην αστροφυσική δημοσιοποιούνται τη Δευτέρα

Με μεγάλη ανυπομονησία αναμένεται τη Δευτέρα η ανακοίνωση για νέα ευρήματα στον τομέα της αστρονομίας, η οποία όπως όλα δείχνουν, θα σχετίζονται με τα βαρυτικά κύματα.

Συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθούν τρεις διασκέψεις Τύπου, στις ΗΠΑ, τη Βρετανία και τη Γερμανία. Αναμένεται ότι επιστήμονες από τους ανιχνευτές LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory στις ΗΠΑ) και Virgo (στην Ευρώπη) καθώς και επιστήμονες από άλλα ιδρύματα θα προβούν σε νέες ανακοινώσεις.

Τι είναι τα βαρυτικά κύματα

Τα βαρυτικά κύματα που είχαν προβλεφθεί από τον Αλμπερτ Αινσταϊν πριν από ένα αιώνα επιβεβαιώθηκαν πρόσφατα. Πρόκειται για κυματισμούς της καμπυλότητας του χωροχρονικού συνεχούς που διαδίδονται ως κύματα από την πηγή προς το απώτερο σύμπαν. Μεταφέρουν ενέργεια υπό την μορφή βαρυτικής ακτινοβολίας.

Σημειώνεται ότι η ανακάλυψη αυτή έδωσε το φετινό Νόμπελ Φυσικής σε τρεις Αμερικανούς επιστήμονες, κατά το ήμισυ στον Rainer  Weiss και από κοινού στους Barry C. Barish και Kip S. Thorne.

Η πρώτη ανίχνευση βαρυτικών κυμάτων στην ιστορία έγινε το 2015 όταν κύματα που προέρχονταν από τη σύγκρουση δύο μαύρων τρυπών, σε απόσταση περίπου 1.3 δισεκατομμύρια ετών φωτός, έφθασαν στη Γη. Με άλλα λόγια, πριν 1.3 δισεκατομμύρια χρόνια, δύο τεράστιες μαύρες τρύπες συγχωνεύθηκαν προκαλώντας μια κοσμική σύγκρουση η οποία ανατάραξε σε τέτοιο βαθμό τον χωροχρόνο στέλνοντας ενέργεια υπό μορφή βαρυτικών κυμάτων στο υπόλοιπο σύμπαν και στη Γη.

Η ανακάλυψή τους ανοίγει νέους δρόμους για την μελέτη του διαστήματος, καθώς, όπως είπε ο Καθηγητής Φυσικής David Reitze, «είναι η πρώτη φορά που ακούμε το σύμπαν να μας μιλά, καθώς αυτά τα κύματα δημιουργούν, εκτός από κίνηση, την οποία το ανθρώπινο μάτι αδυνατεί να αντιληφθεί, και ήχο».

Σε δήλωσή του στο ΚΥΠΕ, ο αστροφυσικός Στέλιος Τσαγγαρίδης είπε ότι η ανακάλυψη των βαρυτικών κυμάτων ανοίγει νέους ορίζοντες για την παρατήρηση και κατανόηση του σύμπαντος.

Όπως είπε, είναι διπλή η σημασία της ανακάλυψης των βαρυτικών κυμάτων. Πρώτον, ανέφερε, έχουμε επιβεβαιώσει ότι δεν ισχύει η βαρύτητα όπως την είχε φανταστεί ο Νεύτωνας και δεύτερον, η ανακάλυψη αυτή ανοίγει νέους ορίζοντες στην παρατήρηση του σύμπαντος, το οποίο πλέον μπορούμε να το `αισθανόμαστε` μέσω των βαρυτικών κυμάτων.

Ερωτηθείς τι να αναμένουμε μετά την ανακάλυψη αυτή, είπε ότι θα εδραιωθεί ο τομέας της αστρονομίας των βαρυτικών κυμάτων, η Βαρυτική Αστρονομία, και θα γίνονται όλο και πιο πολλές και σε βάθος ανακαλύψεις.

Ο κ. Τσαγγαρίδης είπε ότι η Γενική Θεωρεία της Σχετικότητας του Αϊνστάιν αντιμετωπίζει τη βαρύτητα σαν το φαινόμενο που υφίσταται λόγω του ότι η παρουσία της μάζας (δηλ. της ύλης) στρεβλώνει το χωρόχρονο προκαλώντας τον να «καμπυλώνει» προς αυτή σε μια τέταρτη διάσταση του χώρου (curvature of spacetime).

Σώματα, πρόσθεσε, που εισέρχονται στο χώρο που υπάρχει κύρτωση ακολουθούν πορείες που τα κατευθύνουν γύρω από τη μάζα που ευθύνεται για το φαινόμενο (ανάλογα με την κίνηση που εκτελούσαν πριν εισέλθουν στο πεδίο της κύρτωσης), κάτι που εμείς αναγνωρίζουμε ως το φαινόμενο της βαρύτητας.

Εξήγησε ότι όλες οι μάζες προκαλούν αυτό το φαινόμενο, αλλά όσο πιο μεγάλη είναι η μάζα, τόσο πιο «απότομη» είναι η καμπυλότητα που προκαλεί κι επομένως τόσο πιο μεγάλος ο χώρος και η ένταση του φαινομένου της βαρύτητάς της.

Ο κ. Τσαγγαρίδης ανέφερε ότι αν μια μάζα κινείται τότε αλλάζει το κέντρο και το σχήμα της καμπύλωσης του χωροχρόνου. Αν δε η μάζα υποχρεωθεί να επιταχυνθεί με τρόπο που ταυτόχρονα να αλλάζει μη συμμετρικά την επιτάχυνσή της, τότε διαταράσσει την καμπυλότητα του χωροχρόνου και οι εν λόγω διαταραχές εκπέμπονται ως διαμήκη κύματα που ταξιδεύουν με την ταχύτητα του φωτός. Αυτές οι εκπομπές είναι τα βαρυτικά κύματα.

Όπως είπε, στις περισσότερες περιπτώσεις τα βαρυτικά κύματα είναι ασθενή και η έντασή τους μειώνεται με το τετράγωνο της απόστασης από την πηγή τους.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Τελευταία Ενημέρωση: 06 Φεβρουαρίου 2021 - 15:01

28 Μαρτίου
Επιβραδύνθηκε η περιστροφή της Γης από το λιώσιμο των πάγων
Ποινή φυλάκισης 2 ετών σε 25χρονο οδηγό για τροχαίο το 2020
Σε κρίσιμη κατάσταση το θύμα επίθεσης με μαχαίρι σε τρένο του Λονδίνου
Δεν παραδέχεται ενοχή ο 44χρονος οδηγός για το τετραπλό τροχαίο
Τμήμα Μετεωρολόγιας 2ο Δελτίο Καιρού 28/3/2024
Πρόεδρος Χριστοδουλίδης: Προτεραιότητα της κυβέρνησης η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών
Προβλήματα στην εξεύρεση εξαρτημάτων για τα αυτοκίνητα
Πρόταση νόμου ΑΚΕΛ για την καθυστέρηση των προϋπολογισμών
Οι ΗΠΑ κατέστρεψαν 4 drone των ανταρτών Χούθι
Οι ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις κατέρριψαν 26 ρωσικά drone κατά τη διάρκεια της νύχτας
Ερωτοκρίτου: Συμπεριφορά που δεν χαρακτηρίζει συντεταγμένο κράτος η καθυστέρηση προϋπολογισμών
Ορέν Ανόλικ: Ο ναυτικός αποκλεισμός της Γάζας έχει αρθεί μόνο για την Κύπρο

Η υπηρεσία ΡΙΚFLIX δίνει την ευκαιρία στους τηλεθεατές που κατέχουν έξυπνες τηλεοράσεις οι οποίες υποστηρίζουν την εφαρμογή της υβριδικής τηλεόρασης (HbbTV) με την χρήση του κόκκινου κουμπιού -που βρίσκεται στο κάτω μέρος του τηλεκοντρολ-να μεταφέρονται σε διαδυκτιακό περιβάλλον απο όπου μπορούν να παρακολουθήσουν εταιροχρονισμένα τα προγράμματα του ΡΙΚ.

Όταν κάποιος τηλεθεατής είναι συντονισμένος στις συχνότητες τις Επίγειας Ψηφιακής Πλατφόρμας (DVB-T) του ΡΙΚ και παρακολουθεί ΡΙΚ 1 , ΡΙΚ 2 ή ΡΙΚHD και ο δέκτης του υποστηρίζει την εν λόγω εφαρμογή στο κάτω μέρος της οθόνης του θα παρουσιαστέι για λίγα δευτερόλεπτα ένα εικονίδιο που θα τον καλέι να πατήσει το κόκκινο κουμπί. Πατώντας το κόκκινο κουμπί εισέρχεται στην πλατφορμα ΡΙΚFLIX. Σε περίπτωση που ο τηλεθεατής θέλει να επανέλθει στην ζωντανή ροή εκπομπής θα πρέεπι να ξαναπατήσει το κόκκινο κουμπί.